STANDARDY OCHRONY MAŁOLETNICH
W PRZEDSZKOLU NR 10 W RYBNIKU
Wprowadzenie
Standardy ochrony małoletnich, zwane dalej „standardami” to zbiór zasad i procedur, które stawiają ochronę dzieci przed krzywdzeniem w centrum działań i wartości, jakimi kierują się pracownicy przedszkola. Stanowią one uzupełnienie dotychczasowych praktyk ochrony dzieci
o wystandaryzowane zasady i procedury skutecznej profilaktyki i sprawnego reagowania na każdy przejaw przemocy wobec dzieci.
ROZDZIAŁ 1
Słownik pojęć
Ilekroć w dokumencie „Standardy ochrony małoletnich” jest mowa o:
Małoletnim/dziecku
|
należy przez to rozumieć każde dziecko uczęszczające do Przedszkola nr 10 w Rybniku
|
Dziecku ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi
|
należy przez to rozumieć każde dziecko, które ze względu na niepełnosprawność lub inne problemy rozwojowe jest słabsze od innych dzieci w budowaniu prawidłowych relacji rówieśniczych i potrzebuje ze strony pracowników przedszkola większej uwagi i pomocy
|
Pracowniku przedszkola
|
należy przez to rozumieć osobę zatrudnioną w przedszkolu na podstawie umowy o pracę lub umowy zlecenia, a także osoby współpracujące z przedszkolem jako wolontariusze, stażyści, praktykanci odbywający praktykę zawodową, pracownicy firm i instytucji wykonujących zadania na rzecz przedszkola w sposób ciągły, którzy w ramach tej działalności mają kontakt z uczniami
|
Dyrektorze
|
należy przez to rozumieć dyrektora Przedszkola nr 10 w Rybniku, ul. Św. Józefa 9, 44-200 Rybnik
|
Rodzicach
|
należy przez to rozumieć także prawnych opiekunów ucznia, osoby sprawujące pieczę zastępczą nad uczniem, a także reprezentancie ucznia, ustanowionego przez sąd opiekuńczy
|
Przemocy fizycznej
|
należy przez to rozumieć każde intencjonalne działanie sprawcy, mające na celu przekroczenie granicy ciała dziecka, np. bicie, popychanie, szarpanie, itp.
|
Przemocy psychicznej
|
należy przez to rozumieć powtarzający się wzorzec zachowań opiekuna lub skrajnie drastyczne wydarzenie (lub wydarzenia), które powodują u dziecka poczucie, że jest nic niewarte, złe, niekochane, niechciane, zagrożone i że jego osoba ma jakąkolwiek wartość jedynie wtedy, gdy zaspokaja potrzeby innych
|
Przemocy domowej
|
należy przez to rozumieć jednorazowe albo powtarzające się umyślne działanie lub zaniechanie naruszające prawa lub dobra osobiste członków rodziny, a także innych osób wspólnie zamieszkujących lub gospodarujących, w szczególności narażające te osoby na niebezpieczeństwo utraty życia, zdrowia, naruszające ich godność, nietykalność cielesną, wolność, w tym seksualną, powodujące szkody na ich zdrowiu fizycznym lub psychicznym, a także wywołujące cierpienia i krzywdy moralne u osób dotkniętych przemocą
|
Przemocy seksualnej
|
należy przez to rozumieć zaangażowanie dziecka w aktywność seksualną, której nie jest on lub ona w stanie w pełni zrozumieć i udzielić na nią świadomej zgody, naruszającą prawo i obyczaje danego społeczeństwa
|
Zaniedbaniu
|
należy przez to rozumieć chroniczne lub incydentalne niezaspokajanie podstawowych potrzeb fizycznych i psychicznych dziecka przez osoby zobowiązane do opieki, troski i ochrony zdrowia i/lub nierespektowanie podstawowych praw, powodujące zaburzenia jego zdrowia i/lub trudności w rozwoju
|
Sprawcy przemocy
|
należy przez to rozumieć osobę lub grupę osób, którzy dopuszczają się przemocy wobec małoletniego
|
Ofierze przemocy
|
należy przez to rozumieć dziecko, które doświadczyło/doświadcza przemocy
|
Świadku przemocy
|
należy przez to rozumieć osobę, która posiada wiedzę na temat stosowania przemocy domowej lub widziała akt przemocy domowej
|
ROZDZIAŁ 2
Zasady bezpiecznej rekrutacji pracowników
- Przed nawiązaniem stosunku pracy z nauczycielem, wychowawcą, specjalistą i inną osobą na stanowisku pedagogicznym dokonuje się weryfikacji kandydata w rejestrach karnych w trybie art.10 ust.2-5 i 8a ustawy z dnia 26 stycznia 1982 r. Karta Nauczyciela (Dz.U.2023.984) oraz
w zakresie rozszerzonym w trybie art.21 ustawy z dnia 13 maja 2016 r. o przeciwdziałaniu zagrożeniom przestępczością na tle seksualnym i ochronie małoletnich (Dz.U.2023.1304).
- W przedszkolu wprowadza się obowiązek weryfikacji w rejestrach karnych wszystkich pracowników na podstawie art.21 ustawy z dnia 13 maja 2016 r. o przeciwdziałaniu zagrożeniom przestępczością na tle seksualnym i ochronie małoletnich (Dz.U.2023.1304).
- Nauczyciel i pracownik niepedagogiczny, przed nawiązaniem stosunku pracy, jest obowiązany przedstawić dyrektorowi podstawową (kartoteka karna) oraz rozszerzoną informację z Krajowego Rejestru Karnego, z wyjątkiem przypadku gdy z nauczycielem jest nawiązywany kolejny stosunek pracy w przedszkolu w ciągu 3 miesięcy od dnia rozwiązania albo jej wygaśnięcia.
- W każdym przypadku dyrektor przedszkola musi posiadać dane pozwalające zidentyfikować osobę przez niego zatrudnioną, niezależnie od podstawy zatrudnienia:
a) imię (imiona) i nazwisko,
b) datę urodzenia,
c) dane kontaktowe osoby zatrudnianej
- Przedszkole wprowadza zasadę rozszerzonej ochrony wychowanków poprzez wprowadzenie do umów współpracy z innymi firmami działającymi w sposób ciągły na terenie przedszkola, weryfikacji pracowników w rejestrach karnych na podstawie art.21 ustawy z dnia 13 maja 2016 r. o przeciwdziałaniu zagrożeniom przestępczością na tle seksualnym i ochronie małoletnich (Dz.U.2023.1304).
- Dopuszczenie osób prowadzących warsztaty, zajęcia edukacyjne, spektakle teatralne, kierowców autokarów, którzy nie są kandydatami na pracowników, odbywa się na zasadzie opisanej w punkcie Zamiast zaświadczenia o niekaralności podpisują oświadczenie
o niefigurowaniu w Krajowym Rejestrze Karnym. Osoby, które nie poddają się takiej weryfikacji nie mogą zostać dopuszczone do zajęć z dziećmi.
- Jeżeli kandydat posiada obywatelstwo inne niż polskie wówczas powinien przedłożyć również informację z rejestru karnego państwa swojego obywatekstwa uzyskiwaną do celów działalności zawodowej lub wolontariackiej związanej z kontaktami z dziećmi, bądź informację z rejestru karnego, jeżeli prawo tego państwa nie przewiduje wydawania informacji dla w/w celów.
- Jeżeli prawo państwa, z którego ma być przedłożona informacja o niekaralności nie przewiduje wydawania takiej informacji lub nie prowadzi rejestru karnego, wówczas kandydat składa pod rygorem odpowiedzialności karnej oświadczenie o tym fakcie wraz
z oświadczeniem, że nie była prawomocnie skazana w tym państwie za czyny zabronione odpowiadające przestępstwom określonym w rozdziale XIX i XXV Kodeksu karnego, w art. 189a i art. 207 Kodeksu karnego oraz w Ustawie z dnia 29 lipca 2005 r. o przeciwdziałaniu narkomanii oraz nie wydano wobec niej innego orzeczenia, w którym stwierdzono, iż dopuściła się takich czynów zabronionych, oraz że nie ma obowiązku wynikającego
z orzeczenia sądu, innego uprawnionego organu lub ustawy, stosowania się do zakazu zajmowania wszelkich lub określonych stanowisk, wykonywania wszelkich lub określonych zawodów albo działalności związanych z wychowaniem, edukacją, wypoczynkiem, leczeniem, świadczeniem porad psychologicznych, rozwojem duchowym, uprawianiem sportu lub realizacją innych zainteresowań przez małoletnich, lub z opieką nad nimi.
- Pod oświadczeniami składanymi pod rygorem odpowiedzialności karnej składa się oświadczenie o następującej treści: Jestem świadomy/a odpowiedzialności karnej za złożenie fałszywego oświadczenia. Oświadczenie to zastępuje pouczenie organu o odpowiedzialności karnej za złożenie fałszywego oświadczenia.
- Każdy nowo przyjęty pracownik zapoznaje się z zapisami Polityki Ochrony Dzieci, co potwierdza składając stosowne oświadczenie w formie pisemnej.
ROZDZIAŁ 3
Zasady zapewniające bezpieczne relacje między wychowankiem a pracownikiem przedszkola, w tym zachowania niedozwolone wobec wychowanków
- Dziecko ma prawo do bezpiecznych i profesjonalnych relacji z pracownikami przedszkola, co oznacza, że reakcje werbalne i fizyczne pracownika wobec dziecka są pozbawione cech przemocy, zawsze adekwatne do sytuacji i uzasadnione.
- Pracownicy zwracają się do dzieci po imieniu, a jeżeli jest to konieczne mogą dodatkowo używać nazwiska. Dziecko ma prawo wiedzieć, jak nazywa się nauczyciel lub inny pracownik przedszkola.
- Pracownik chroni dane osobowe i wizerunek dziecka i nie może ujawniać informacji o nim osobom nieuprawnionym. Dotyczy to w szczególności sytuacji rodzinnej, ekonomicznej, medycznej, opiekuńczej i prawnej. Dziecko ma prawo do prywatności, a jeżeli konieczne jest odstąpienie od tej zasady, żeby chronić dziecko, należy mu to wyjaśnić.
- Dziecko ma prawo do rozumienia decyzji podejmowanych w jego sprawie. Pracownik podejmując decyzje dotyczące dziecka informuje go o powodach ich podjęcia i słucha jego oceny sytuacji. Metody dyscyplinowania dziecka muszą być odpowiednio dobrane do jego wieku, rozwoju i adekwatne do sytuacji.
- Zachowania pracownika nie mogą mieć cech przemocy fizycznej. Stanowcze interwencje wobec dziecka prowadzone w bezpośrednim kontakcie fizycznym są dopuszczalne
w sytuacjach:
- zagrożenia życia, w tym w sytuacji konfliktów pomiędzy dziećmi (rozdzielenie zwaśnionych, przytrzymanie, obezwładnienie)
- działania z zakresu pomocy przedmedycznej (działania ratunkowe związane
z udzieleniem pierwszej pomocy)
- zagrożenia lub paniki spowodowanej czynnikami zewnętrznymi (pożar, intensywne zjawiska atmosferyczne, niebezpieczne zachowania osób trzecich, inne w sytuacji zagrożenia życia)
- W sytuacjach wymagających czynności pielęgnacyjnych i higienicznych wobec dziecka, należy unikać innego niż niezbędny kontaktu fizycznego z dzieckiem. Dotyczy to zwłaszcza pomagania dziecku w ubieraniu i rozbieraniu, jedzeniu, myciu, i w korzystaniu z toalety oraz:
- pomoc dziecku z orzeczeniem w czynnościach higienicznych jeśli sytuacja tego wymaga;
- pomoc dziecku z orzeczeniem w spożywaniu posiłków;
- pomoc dziecku z orzeczeniem w poruszaniu się po placówce;
- pomoc innym dzieciom w nagłych wypadkach (np. wymioty, problemy zdrowotne)
- Należy zadbać o to, aby w każdej z czynności pielęgnacyjnych i higienicznych asystowała inna osoba z instytucji.
- W komunikacji z dziećmi pracownik zachowuje cierpliwość i szacunek, co oznacza,
że słucha ich i udziela im odpowiedzi adekwatnych do sytuacji, ich wieku i poziomu rozwoju.
- Niedozwolone są zachowania pracownika noszące znamiona:
- przemocy psychicznej, której skutkiem jest wywołanie u dziecka poczucia odrzucenia, obniżenie godności i własnej wartości poprzez zachowania wobec niego takie jak: umniejszanie, wyśmiewanie, zawstydzanie, lekceważenie, izolowanie, obwinianie, oskarżanie, krytykowanie i inne godzące w godność i wartość ucznia;
- przemocy werbalnej, która nacechowana jest agresja wzbudzającą u dziecka lęk
i wstyd poprzez zachowania wobec niego takie jak krzyk, wyzywanie, przezywanie, grożenie, przeklinanie, przedrzeźnianie;
- przemocy fizycznej, która wiąże się z naruszeniem nietykalności ciała dziecka,
w szczególności poprzez, bicie, szarpanie, popychanie, rzucanie przedmiotami należącymi do dziecka, kopanie, ciągnięcie za włosy/uszy, zmuszanie do przebywania w niewygodnej pozycji, lub zmuszanie do zjedzenia/połknięcia czegoś i inne działania sprawiające ból.
- Niedozwolonym jest, by pracownik nawiązywał jakiekolwiek relacje romantyczne i seksualne z dzieckiem, w tym flirt słowny, dwuznaczny żart, wyzywające spojrzenie, erotyczny dotyk, obcowanie płciowe i inne czynności o charakterze seksualnym.
- Kontakt z dziećmi uczęszczającymi do przedszkola powinien odbywać się wyłącznie
w godzinach pracy i dotyczyć celów edukacyjnych lub wychowawczych.
a) pracownikom nie wolno zapraszać dzieci do swojego miejsca zamieszkania, ani spotykać się z nimi poza godzinami pracy. Obejmuje to także kontakty
z rodzicami/opiekunami dzieci poprzez prywatne kanały komunikacji (prywatny telefon, e-mail, komunikatory, profile w mediach społecznościowych)
b) właściwą formą komunikacji jest kontakt z rodzicami lub opiekunami prawnymi dzieci poprzez kanały ustalone (e-mail, telefon służbowy)
c) jeśli zachodzi konieczność spotkania z dziećmi poza godzinami pracy, rodzice/opiekunowie prawni dzieci muszą wyrazić zgodę na taki kontakt
d) utrzymywanie relacji towarzyskich lub rodzinnych (jeśli dzieci i rodzice/opiekunowie dzieci są osobami bliskimi wobec pracownika) wymaga zachowania poufności wszystkich informacji dotyczących innych dzieci, ich rodziców oraz opiekunów
e) gdy zaistnieje potrzeba założenia konta grupowego na komunikatorze czy profilu
w mediach społecznościowych – jest to możliwe za zgodą dyrekcji placówki. Założone konta służą wyłącznie do przesyłania informacji związanych z procesem edukacyjno – wychowawczym.
- Osobą odpowiedzialną za przyjmowanie zgłoszeń o niedozwolonych zachowaniach
pracowników jest koordynator ds. ochrony dzieci przed krzywdzeniem. Zgłoszenia
przyjmowane są w trybie określonym w Rozdziale V – „Osoby odpowiedzialne
za przyjmowanie zgłoszeń o zdarzeniach zagrażających dzieciom”.
- Tryb udzielenia wsparcia dzieciom, wobec których stwierdzono niedozwolone
zachowanie pracownika, określa Rozdział VI– „Zasady i procedura podejmowania interwencji w sytuacji podejrzenia krzywdzenia lub posiadania
informacji o krzywdzeniu dziecka.”
ROZDZIAŁ 4
Wymogi dotyczące bezpiecznych relacji między dziećmi a w szczególności zachowania niedozwolone dzieci
- W celu wykluczenia przemocy rówieśniczej, przedszkole monitoruje relacje między dziećmi, a w ramach działań profilaktycznych realizuje programy nakierowane na promowanie pozytywnych wartości, kultury dialogu i wzmacniania kompetencji społecznych.
- Pedagog specjalny zobowiązany jest do systemowego badania relacji rówieśniczych dzieci ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, pełni nadzór nad ich adaptacją w środowisku przedszkolnym, a także prowadzi interwencje profilaktyczne i zaradcze w obszarze agresji rówieśniczej z udziałem dzieci ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi.
- Wychowawcy są zobowiązani monitorować relacje rówieśnicze w przydzielonym im oddziale i reagować na każdy przypadek narastającej wiktymizacji, czyli procesu stawania się ofiarą przez dziecko na skutek przemocowych oddziaływań rówieśników
- Za przemoc rówieśniczą w przedszkolu uznaje się wszelkie nieprzypadkowe akty godzące
w wolność osobistą dziecka prowadzące do fizycznej i psychicznej szkody, wykraczające poza społeczne zasady wzajemnych relacji.
- W przedszkolu obowiązuje zasada, że krzywdzone dziecko ma prawo oczekiwać pomocy ze strony społeczności przedszkolnej, a reagowanie na czyjąś krzywdę nie jest ani skarżeniem, ani donosicielstwem, ale moralnym obowiązkiem każdego dziecka i pracownika. Dzieci znają konsekwencje zdrowotne przemocy jaką ponosi ofiara i wiedzą, że każda reakcja obronna jest ważna.
- Dzieci są uczone konstruktywnej wolnej od agresji reakcji na przemoc rówieśniczą.
7. Za niedozwolone zachowania pomiędzy dziećmi, uznaje się:
- wyśmiewanie, przezywanie i rozpowszechnianie upokarzających informacji, złośliwe komentarze, w szczególności na temat wyglądu;
- izolowanie lub wykluczanie dziecka z grupy;
- bicie, kopanie, szarpanie, zadawanie bólu;
- niszczenie lub zabór własności,
- zmuszanie do wykonywania określonych czynności, groźby, szantaż emocjonalny;
- inne, niespecyficzne formy przemocy odczuwane przez ofiarę jako krzywdzące.
- W przedszkolu obowiązuje zasada reagowania na każde zdarzenie zachowania dziecka uznanego jako niedozwolone.
- Dziecko, które jest świadkiem niedozwolonego zachowania innego dziecka i nie czuje się na siłach by go powstrzymać, ma obowiązek jak najszybciej zgłosić to zdarzenie do obecnego
w pobliżu nauczyciela lub innego pracownika szkoły.
- Pracownicy przedszkola mają obowiązek reagować na każde zdarzenie niedozwolonego zachowania dziecka.
- Osobą odpowiedzialną za przyjmowanie zgłoszeń o niedozwolonych zachowaniach dzieci jest koordynator ochrony dzieci przed krzywdzeniem w trybie określonym w Rozdziale V – „Osoby odpowiedzialne za przyjmowanie zgłoszeń o zdarzeniach zagrażających wychowankom.”
- Tryb udzielenia wsparcia dzieciom będącym ofiarami niedozwolonego zachowania dziecka lub grupy dzieci, określa Rozdział VI - „Zasady i procedura podejmowania interwencji
w sytuacji podejrzenia krzywdzenia lub posiadania informacji o krzywdzeniu dziecka”.
ROZDZIAŁ 5
Osoby odpowiedzialne za przyjmowanie zgłoszeń o zdarzeniach zagrażających dzieciom
- Koordynatorem ochrony dzieci przed krzywdzeniem jest osoba na stanowisku pedagoga specjalnego, zwana dalej „koordynatorem”. W przypadku nieobecności koordynatora jego obowiązki pełni osoba na stanowisku psychologa lub dyrektor/wicedyrektor.
- Obowiązkiem koordynatora jest przyjmowanie zgłoszeń o zdarzeniach wskazujących na podejrzenie krzywdzenia dziecka w formie ustnej lub pisemnej.
- W przypadku gdy w zdarzeniu uczestniczy dziecko ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, w rozpoznaniu i kwalifikacji zdarzenia uczestniczy pedagog specjalny.
- Uprawnionym do zgłoszenia podejrzenia krzywdzenia dziecka jest każdy kto powziął taką informację, a pracownicy mają obowiązek zgłoszenia każdego zdarzenia o cechach przemocy.
- Pracownik, który był świadkiem krzywdzenia dziecka lub powziął informację o krzywdzeniu dziecka i nie zgłosił tego zdarzenia koordynatorowi podlega odpowiedzialności dyscyplinarnej za naruszenie obowiązków pracownika.
- Bezpośrednie nagłe zdarzenia należy zgłaszać jak najszybciej, bezpośrednio do koordynatora w formie ustnej. Inne zdarzenia wymagające rozpoznania można kierować w formie ustnej
w trakcie dyżuru koordynatora w jego gabinecie lub bezpośrednio do dyrektora.
- Istnieje możliwość pisemnego zgłoszenia o zdarzeniu poprzez wysłanie wiadomości na pocztę elektroniczną przedszkola oraz za pośrednictwem poczty tradycyjnej. Wówczas zgłoszenie zdarzenia należy adresować do: Koordynatora ochrony dzieci przed krzywdzeniem w Przedszkolu nr 10, ul. św. Józefa 9, 44-200 Rybnik.
- Zgłoszenie powinno zawiera zwięzły opis sytuacji dziecka wraz z podaniem imienia
i nazwiska osoby zgłaszającej.
- Niezależnie od formy przyjęcia zgłoszenia, koordynator dla każdego zdarzenia sporządza „Protokół interwencji w ochronie dziecka”, którego wzór stanowi załącznik nr 1 do standardów.
ROZDZIAŁ 6
Zasady i procedura podejmowania interwencji w sytuacji podejrzenia krzywdzenia lub krzywdzenia dziecka
- W przypadku gdy pracownik w toku bieżącej pracy rozpozna zdarzenie wskazujące na krzywdzenie dziecka ma obowiązek podjąć działania wg procedury trzech kroków:
- zabezpiecza dziecko przed potencjalnym sprawcą przemocy
- zabezpiecza dowody przemocy i niezwłocznie zgłasza zdarzenie koordynatorowi
- pozostaje do dyspozycji koordynatora tak długo jak jest to potrzebne dla zabezpieczenia dowodów i potrzeb dziecka oraz sporządzenia dokumentacji zdarzenia.
- W przypadku gdy pracownik w toku bieżącej pracy rozpozna objawy wskazujące na przemoc w rodzinie, w tym przemoc polegającą na zaniedbaniu środowiskowym ma obowiązek zgłosić sprawę do koordynatora. Jeżeli w sprawie są dowody pracownik zobowiązany jest je zabezpieczyć i przekazać koordynatorowi.
- Protokół interwencji w ochronie dziecka wszczyna postępowanie wyjaśniające,
w sprawie, które prowadzi i dokumentuje koordynator.
- W ramach postępowania wyjaśniającego zdarzenia, koordynator ma prawo przeprowadzać rozmowy z pracownikami przedszkola, dziećmi i rodzicami oraz sporządzać z nich notatki służbowe, zbierać dowody rzeczowe, w tym nagrania dźwiękowe, fotografie, filmy, oraz nagrania z monitoringu.
- W ramach kwalifikacji zdarzenia koordynator ma prawo konsultować się ze specjalistami
i ekspertami niebędącymi pracownikami szkoły. Korzystając z pomocy instytucji i osób zewnętrznych koordynator zobowiązany jest przestrzegać ochrony danych i wizerunku dzieci.
- Postępowanie wyjaśniające ma na celu zebranie dowodów w celu zakwalifikowania zdarzenia i stwierdzenia:
· w postepowaniu wyjaśniającym ustalono, że zdarzenie miało charakter incydentu
i przekazano sprawę do wychowawcy
- w postepowaniu wyjaśniającym rozpoznano podejrzenie przemocy definiowanej jako krzywdzenie dziecka
- w postepowaniu wyjaśniającym rozpoznano przemoc definiowaną jako krzywdzenie dziecka.
- Postępowanie wyjaśniające powinno zostać zakończone jak najszybciej – bez zbędnej zwłoki.
- Dziecko, który zostało objęte ochroną przed krzywdzeniem jest z tego tytułu objęte wsparciem w ramach pomocy psychologiczno-pedagogicznej w zakresie adekwatnym do rozpoznanej sytuacji.
- Przedszkole obejmuje także wsparciem w ramach pomocy psychologiczno-pedagogicznej dzieci, które były świadkami zdarzenia zakwalifikowanego jako rozpoznana przemoc.
- Przedszkole obejmuje także wsparciem w ramach pomocy psychologiczno-pedagogicznej dzieci, które w danym zdarzeniu zostały zakwalifikowane jako sprawcy przemocy.
- Tryb wspierania dzieci będących ofiarami, świadkami i sprawcami przemocy odbywa się
w ramach pomocy psychologiczno-pedagogicznej udzielanej w przedszkolu na podstawie odrębnych przepisów.
- W przypadku gdy ofiarą, świadkiem lub sprawcą przemocy jest niepełnosprawne dziecko, koordynator w rozpoznaniu i kwalifikacji sprawy konsultuje się z przedszkolnym pedagogiem specjalnym.
- Koordynator informuje o zdarzeniu rodziców ofiary przemocy, a w przypadku, gdy sprawcą przemocy było dziecko lub grupa dzieci, także rodziców sprawców przemocy. Informacja
o zdarzeniu przekazywana jest w obecności psychologa.
ROZDZIAŁ 7
Procedury i osoby odpowiedzialne za składanie zawiadomień o podejrzeniu popełnienia przestępstwa na szkodę dziecka
- W przypadku gdy u dziecka objętego ochroną, stwierdza się, że jego życie jest zagrożone lub grozi mu ciężki uszczerbek na zdrowiu, koordynator za zgodą dyrektora lub sam dyrektor,
a w przypadku gdy jest potrzeba natychmiastowego działania każdy pracownik obecny przy zdarzeniu niezwłocznie informuje policję i pogotowie ratunkowe, dzwoniąc pod numer 112 lub 998. Kolejne kroki postępowania w tej sytuacji leżą w kompetencjach ww. instytucji.
W takiej sytuacji przedszkole obejmuje skrzywdzone dziecko i jego rodziców pomocą psychologiczno-pedagogiczną.
- W przypadku gdy w sprawie dziecka objętego ochroną zachodzi podejrzenie
o popełnieniu przestępstwa na szkodę tego dziecka, koordynator za zgodą dyrektora lub sam dyrektor składa zawiadomienie na policję lub do prokuratury. W przypadku gdy sprawcą krzywdzenia dziecka jest pracownik przedszkola, dyrektor dodatkowo podejmuje decyzje kadrowe adekwatne do oceny zdarzenia.
- W przypadku gdy w sprawie dziecka objętego ochroną zachodzi prawdopodobieństwo, że sprawcami krzywdzenia dziecka są rodzice, koordynator za zgodą dyrektora lub sam dyrektor powiadamia policję, sąd rodzinny, ośrodek pomocy społecznej, a także przewodniczącego lokalnego zespołu interdyscyplinarnego w celu wszczęcia procedury Niebieskiej Karty.
ROZDZIAŁ 8
Zasady ochrony wizerunku dziecka
- Przedszkole zapewnia najwyższe standardy ochrony danych osobowych dzieci zgodnie
z obowiązującymi przepisami prawa.
- Przedszkole, uznając prawo dziecka do prywatności i ochrony dóbr osobistych, zapewnia ochronę wizerunku dziecka.
- Pracownik przedszkola jest uprawniony do przetwarzania danych osobowych dziecka
i udostępnienie tych danych w ramach zespołu interdyscyplinarnego powołanego w trybie ustawy z dnia 29 lipca 2005r. o przeciwdziałaniu przemocy w rodzinie (D.U.2005 Nr 180 poz. 1493) lub w zakresie niezbędnym dla realizacji zadań i obowiązków organów sprawujących nadzór pedagogiczny i organów prowadzących określonych w art. 30a ustawy Karta Nauczyciela.
- Pracownik przedszkola jest obowiązany do zachowania w poufności informacji o dziecku uzyskanych w związku z pełnioną funkcją, dotyczącą zdrowia, potrzeb rozwojowych
i edukacyjnych, możliwości psychofizycznych, orientacji seksualnej, pochodzenia rasowego lub etnicznego, przekonań religijnych lub światopoglądowych.
- W przypadku zagrożenia zdrowia dziecka lub jeśli rodzic/opiekun prawny wyrazi zgodę na ujawnienie określonych informacji albo jeśli przewidują to przepisy szczególne, pracownik przedszkola może ujawnić informacje o dziecku opisane w punkcie 4.
- Pracownikowi przedszkola nie wolno umożliwiać przedstawicielom mediów utrwalania wizerunku dziecka (filmowanie, fotografowanie) na terenie przedszkola bez pisemnej zgody rodzica lub opiekuna prawnego dziecka.
- Upublicznienie przez pracownika przedszkola wizerunku dziecka utrwalonego
w jakiejkolwiek formie (fotografia, nagranie audio-wideo) wymaga pisemnej zgody rodzica lub opiekuna prawnego dziecka.
- Rejestrowanie wizerunku dziecka użyte jest wyłącznie w celach promocyjnych przedszkola
i umieszczane na uzgodnionych z opiekunami stronach i komunikatorach lub lokalnej prasy.
- Dzielenie się zdjęciami i filmami z aktywności dzieci służy poznawaniu sukcesów dzieci, dokumentowaniu działań dydaktycznych i promocji przedszkola w środowisku lokalnym.
- Jeżeli wizerunek dziecka stanowi jedynie szczegół całości, takiej jak: zgromadzenie, krajobraz, publiczna impreza, zgoda rodzica lub opiekuna prawnego na utrwalanie wizerunku dziecka nie jest wymagana.
ROZDZIAŁ 9
Zasady dostępu dzieci do internetu
- Placówka, zapewniając dzieciom dostęp do internetu, jest zobowiązana podejmować działania zabezpieczające dzieci przed dostępem do treści, które mogą stanowić zagrożenie dla ich prawidłowego rozwoju.
- Na terenie przedszkola dostęp dziecka do internetu możliwy jest pod nadzorem nauczyciela na zajęciach z wykorzystaniem zasobów multimedialnych (tablet, komputer, ekran multimedialny, tablica multimedialna).
- W przypadku dostępu realizowanego pod nadzorem nauczyciela przedszkola, ma on obowiązek informowania dzieci o zasadach bezpiecznego korzystania z internetu.
- W miarę możliwości nauczyciele biorą udział w projektach i kampaniach edukujących na temat bezpieczeństwa korzystania z internetu (Sieciaki, Bezpieczne dzieci w sieci, itp.) Nauczyciel przeprowadza z dziećmi cykliczne pogadanki (przed zajęciami wykorzystującymi zasoby multimedialne) dotyczące bezpiecznego korzystania z internetu.
- Przedszkole zapewnia dostęp do materiałów edukacyjnych, dotyczących bezpiecznego korzystania z internetu (uzyskanych w ramach uczestnictwa w kampaniach i projektach edukacyjnych)
- Prócz wymienionych w pkt.2 sytuacji korzystania z urządzeń multimedialnych, dzieci
w przedszkolu nie mają możliwości samodzielnego i swobodnego dostępu do treści znajdujących się w internecie.
ROZDZIAŁ 10
Sposób dokumentowania i zasady przechowywania ujawnionych lub zgłoszonych zdarzeń zagrażających dobru wychowanka
- Zdarzenia zakwalifikowane w protokole interwencji jako incydent wprowadza się do rejestru zdarzeń i przekazuje do wychowawcy w celu obserwacji i zaplanowania działań wychowawczych.
- Dla każdego zdarzenia zakwalifikowanego jako podejrzenie krzywdzenia dziecka lub krzywdzenie dziecka, koordynator zakłada teczkę ochrony dziecka przed krzywdzeniem
o numerach kancelaryjnych 435, która zawiera:
a) protokół interwencji w ochronie dziecka;
b) dokumentację postępowania wyjaśniającego zdarzenie;
c) korespondencję z organami zewnętrznymi w sprawie;
d) dokumentację zapoznania rodziców z materiałem zebranym w sprawie dziecka;
e) inną dokumentację wytworzoną na potrzeby ochrony dziecka.
- Koordynator prowadzi rejestr zdarzeń o charakterze przemocy o numerach kancelaryjnych 435 na każdy rok szkolny odrębnie, którego wzór stanowi załącznik nr 2 do standardów.
- Zgodnie z instrukcją kancelaryjną teczka ochrony wychowanka przed krzywdzeniem przechowywana jest 10 lat.
ROZDZIAŁ 11
Zasady przeglądu i aktualizacji standardów
- Koordynator raz na dwa lata przeprowadza ankietę wśród pracowników, rodziców, która ma za zadanie dać informację o ocenie skuteczności standardów ochrony dzieci w przedszkolu. Ankietę przeprowadza się najpóźniej w kwietniu, a jej wyniki prezentuje się w sprawozdaniu koordynatora, o którym mowa w ust. 2.
- Koordynator na posiedzeniu rady pedagogicznej podsumowującej rok szkolny przedstawia sprawozdanie z realizacji standardów ochrony dzieci przed krzywdzeniem, w tym ocenę skuteczności podejmowanych działań i wnioski do aktualizacji standardów.
- Sprawozdanie, o którym mowa w ust.1 zawiera następujące informacje:
a) liczba zdarzeń i forma zgłoszenia;
b) liczba zdarzeń, które zakwalifikowano jako podejrzenie krzywdzenia dziecka
z podziałem na rodzaj przemocy (fizyczna, psychiczna, seksualna, zaniedbanie) oraz kategoria sprawcy (pracownik, dziecko/grupa dzieci, rodzic);
c) liczba zdarzeń, które zakwalifikowano jako krzywdzenie dziecka z podziałem na rodzaj przemocy (fizyczna, psychiczna, seksualna, zaniedbanie) oraz kategoria sprawcy (pracownik, dziecko/grupa dzieci, rodzic);
d) informacja, ile spraw przedszkole prowadzi samodzielnie a ile zostało skierowanych do instytucji zewnętrznych i jakich
e) ocena skuteczności przedszkola w zakresie profilaktyki wykrywania zdarzeń krzywdzenia wychowanka na podstawie wyników ankiety, o której mowa w pkt. 1.
- Rada Pedagogiczna po wysłuchaniu sprawozdania, o którym mowa w pkt.3 może sformułować wnioski do działań wychowawczo-profilaktycznych ukierunkowanych na eliminowanie zjawisk przemocy w przedszkolu oraz zmian w standardach.
ROZDZIAŁ 12
Zakres kompetencji osoby odpowiedzialnej za przygotowanie pracowników przedszkola do stosowania standardów, zasady przygotowania pracowników do ich stosowania oraz sposób dokumentowania tej czynności
- Przygotowanie pracowników przedszkola do stosowania „Standardów ochrony małoletnich w Przedszkolu nr 10 w Rybniku” odbędzie się w formie obowiązkowego szkolenia dla pracowników, na które składa się:
- prezentacja przyjętych standardów i wyjaśnienie zasady ich stosowania
w przedszkolu;
- instruktaż rozpoznawania przemocy i reagowania na nią;
- zapoznanie pracowników z ewidencją i dokumentacją zdarzeń.
- Obecność na szkoleniu, o którym mowa w pkt. 1 pracownik odnotowuje na liście obecności własnoręcznym podpisem. Każdy pracownik uczestniczący w szkoleniu otrzymuje materiały szkoleniowe.
- Pracownik nieobecny na szkoleniu, o którym mowa w pkt. 1 i 2 i usprawiedliwiony może odbyć indywidualne szkolenie przeprowadzone przez koordynatora ochrony uczniów przed krzywdzeniem. Uczestnik indywidualnego szkolenia otrzymuje materiały szkoleniowe.
- Za przygotowanie szkoleń o których mowa w pkt. 1-3 i ich organizację odpowiada koordynator ochrony dzieci przed krzywdzeniem oraz dyrektor przedszkola.
- Koordynator ma prawo organizować spotkania zespołowe i ogólne pracowników w celu zapoznania ich z nowymi informacjami dotyczącymi ochrony dzieci, w tym w szczególności:
- zmianami w „Standardach ochrony małoletnich w Przedszkolu nr 10 w Rybniku” ;
- aktualnymi zagrożeniami przemocy w środowisku przedszkolnym w celu wzmożenia nadzoru nad poszczególnymi dziećmi lub grupą dzieci;
- zapoznania pracowników z nowymi technikami rozpoznawania przejawów przemocy i reagowania na nie.
- Koordynator ma obowiązek przeszkolić każdego nowo zatrudnionego pracownika w zakresie ochrony dzieci przed krzywdzeniem.
- Koordynator ma prawo wnioskowania o dodatkowe szkolenia pracowników pogłębiające ich wiedze i umiejętności z zakresu rozpoznawania przemocy, reagowania na zdarzenia
i wspierania dzieci doświadczonych przemocą i sprawców przemocy.
ROZDZIAŁ 13
Zasady i sposób udostępniania rodzicom i uczniom standardów do zaznajomienia się z nimi
i ich stosowania
- „Standardy ochrony małoletnich w Przedszkolu nr 10 w Rybniku” są opublikowane
w pełnej wersji dla rodziców i nauczycieli, w terminie do 14 sierpnia 2024 r. na stronie internetowej przedszkola, a także dostępne w przedszkolu w wersji papierowej.
- Standardy ochrony małoletnich w wersji skróconej i dostosowanej do wieku dzieci i specyfiki przedszkola, są dostępne w przedszkolu w terminie do 14 sierpnia 2024 r.
- Wychowawcy odpowiedzialni są za zaznajomienie swoich wychowanków i ich rodziców ze „Standardami Ochrony Małoletnich w Przedszkolu nr 10 w Rybniku”. Rodzic potwierdza fakt zaznajomienia się z dokumentem, swoim podpisem na zbiorczej liście poszczególnego oddziału.