Standardy Ochrony Małoletnich

mp4
plik mp4 - 20.5 MB

STANDARDY OCHRONY MAŁOLETNICH

 

W PRZEDSZKOLU NR 10 W RYBNIKU

 

Wprowadzenie

 

Standardy ochrony małoletnich, zwane dalej „standardami” to zbiór zasad i procedur, które stawiają ochronę dzieci przed krzywdzeniem w centrum działań i wartości, jakimi kierują się pracownicy przedszkola. Stanowią one uzupełnienie dotychczasowych praktyk ochrony dzieci
o wystandaryzowane zasady i procedury skutecznej profilaktyki i sprawnego reagowania na każdy przejaw przemocy wobec dzieci.

 

ROZDZIAŁ 1

Słownik pojęć

 

Ilekroć w dokumencie „Standardy ochrony małoletnich” jest mowa o:

Małoletnim/dziecku

należy przez to rozumieć każde dziecko uczęszczające do Przedszkola nr 10 w Rybniku

Dziecku ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi

należy przez to rozumieć każde dziecko, które ze względu na niepełnosprawność lub inne problemy rozwojowe jest słabsze od innych dzieci w budowaniu prawidłowych relacji rówieśniczych
i potrzebuje ze strony pracowników przedszkola większej uwagi
i pomocy

 

Pracowniku przedszkola

należy przez to rozumieć osobę zatrudnioną w przedszkolu na
podstawie umowy o pracę lub umowy zlecenia, a także osoby współpracujące z przedszkolem jako wolontariusze, stażyści, praktykanci odbywający praktykę zawodową, pracownicy firm
i instytucji wykonujących zadania na rzecz przedszkola
w sposób ciągły, którzy w ramach tej działalności mają kontakt
z uczniami

Dyrektorze

należy przez to rozumieć dyrektora Przedszkola nr 10
w Rybniku, ul. Św. Józefa 9, 44-200 Rybnik

Rodzicach

należy przez to rozumieć także prawnych opiekunów ucznia, osoby sprawujące pieczę zastępczą nad uczniem, a także reprezentancie ucznia, ustanowionego przez sąd opiekuńczy

Przemocy fizycznej

należy przez to rozumieć każde intencjonalne działanie sprawcy, mające na celu przekroczenie granicy ciała dziecka, np. bicie, popychanie, szarpanie, itp.

Przemocy psychicznej

należy przez to rozumieć powtarzający się wzorzec zachowań opiekuna lub skrajnie drastyczne wydarzenie (lub wydarzenia), które powodują u dziecka poczucie, że jest nic niewarte, złe, niekochane, niechciane, zagrożone i że jego osoba ma jakąkolwiek wartość jedynie wtedy, gdy zaspokaja potrzeby innych

 

Przemocy domowej

należy przez to rozumieć jednorazowe albo powtarzające się umyślne działanie lub zaniechanie naruszające prawa lub dobra osobiste członków rodziny, a także innych osób wspólnie zamieszkujących lub gospodarujących, w szczególności narażające te osoby na niebezpieczeństwo utraty życia, zdrowia, naruszające ich godność, nietykalność cielesną, wolność, w tym seksualną, powodujące szkody na ich zdrowiu fizycznym lub psychicznym, a także wywołujące cierpienia
i krzywdy moralne u osób dotkniętych przemocą

Przemocy seksualnej

należy przez to rozumieć zaangażowanie dziecka w aktywność seksualną, której nie jest on lub ona w stanie w pełni zrozumieć
i udzielić na nią świadomej zgody, naruszającą prawo i obyczaje danego społeczeństwa

Zaniedbaniu

należy przez to rozumieć chroniczne lub incydentalne niezaspokajanie podstawowych potrzeb fizycznych
i psychicznych dziecka przez osoby zobowiązane do opieki, troski i ochrony zdrowia i/lub nierespektowanie podstawowych praw, powodujące zaburzenia jego zdrowia i/lub trudności
w rozwoju

 

Sprawcy przemocy

należy przez to rozumieć osobę lub grupę osób, którzy dopuszczają się przemocy wobec małoletniego

Ofierze przemocy

należy przez to rozumieć dziecko, które doświadczyło/doświadcza przemocy

Świadku przemocy

należy przez to rozumieć osobę, która posiada wiedzę na temat stosowania przemocy domowej lub widziała akt przemocy domowej

 

 

 

 

 

ROZDZIAŁ 2

Zasady bezpiecznej rekrutacji pracowników

 

  1. Przed nawiązaniem stosunku pracy z nauczycielem, wychowawcą, specjalistą i inną osobą na stanowisku pedagogicznym dokonuje się weryfikacji kandydata w rejestrach karnych w trybie art.10 ust.2-5 i 8a ustawy z dnia 26 stycznia 1982 r. Karta Nauczyciela (Dz.U.2023.984) oraz
    w zakresie rozszerzonym w trybie art.21 ustawy z dnia 13 maja 2016 r. o przeciwdziałaniu zagrożeniom przestępczością na tle seksualnym i ochronie małoletnich (Dz.U.2023.1304).
  2. W przedszkolu wprowadza się obowiązek weryfikacji w rejestrach karnych wszystkich pracowników na podstawie art.21 ustawy z dnia 13 maja 2016 r. o przeciwdziałaniu zagrożeniom przestępczością na tle seksualnym i ochronie małoletnich (Dz.U.2023.1304).
  3. Nauczyciel i pracownik niepedagogiczny, przed nawiązaniem stosunku pracy, jest obowiązany przedstawić dyrektorowi podstawową (kartoteka karna) oraz rozszerzoną informację z Krajowego Rejestru Karnego, z wyjątkiem przypadku gdy z nauczycielem jest nawiązywany kolejny stosunek pracy w przedszkolu w ciągu 3 miesięcy od dnia rozwiązania albo jej wygaśnięcia.
  4. W każdym przypadku dyrektor przedszkola musi posiadać dane pozwalające zidentyfikować osobę przez niego zatrudnioną, niezależnie od podstawy zatrudnienia:

a) imię (imiona) i nazwisko,

b) datę urodzenia,

c) dane kontaktowe osoby zatrudnianej

  1. Przedszkole wprowadza zasadę rozszerzonej ochrony wychowanków poprzez wprowadzenie do umów współpracy z innymi firmami działającymi w sposób ciągły na terenie przedszkola, weryfikacji pracowników w rejestrach karnych na podstawie art.21 ustawy z dnia 13 maja 2016 r. o przeciwdziałaniu zagrożeniom przestępczością na tle seksualnym i ochronie małoletnich (Dz.U.2023.1304).
  2. Dopuszczenie osób prowadzących warsztaty, zajęcia edukacyjne, spektakle teatralne, kierowców autokarów, którzy nie są kandydatami na pracowników, odbywa się na zasadzie opisanej w punkcie Zamiast zaświadczenia o niekaralności podpisują oświadczenie
    o niefigurowaniu w Krajowym Rejestrze Karnym. Osoby, które nie poddają się takiej weryfikacji nie mogą zostać dopuszczone do zajęć z dziećmi.
  3. Jeżeli kandydat posiada obywatelstwo inne niż polskie wówczas powinien przedłożyć również informację z rejestru karnego państwa swojego obywatekstwa uzyskiwaną do celów działalności zawodowej lub wolontariackiej związanej z kontaktami z dziećmi, bądź informację z rejestru karnego, jeżeli prawo tego państwa nie przewiduje wydawania informacji dla w/w celów.
  4. Jeżeli prawo państwa, z którego ma być przedłożona informacja o niekaralności nie przewiduje wydawania takiej informacji lub nie prowadzi rejestru karnego, wówczas kandydat składa pod rygorem odpowiedzialności karnej oświadczenie o tym fakcie wraz
    z oświadczeniem, że nie była prawomocnie skazana w tym państwie za czyny zabronione odpowiadające przestępstwom określonym w rozdziale XIX i XXV Kodeksu karnego, w art. 189a i art. 207 Kodeksu karnego oraz w Ustawie z dnia 29 lipca 2005 r. o przeciwdziałaniu narkomanii oraz nie wydano wobec niej innego orzeczenia, w którym stwierdzono, iż dopuściła się takich czynów zabronionych, oraz że nie ma obowiązku wynikającego
    z orzeczenia sądu, innego uprawnionego organu lub ustawy, stosowania się do zakazu zajmowania wszelkich lub określonych stanowisk, wykonywania wszelkich lub określonych zawodów albo działalności związanych z wychowaniem, edukacją, wypoczynkiem, leczeniem, świadczeniem porad psychologicznych, rozwojem duchowym, uprawianiem sportu lub realizacją innych zainteresowań przez małoletnich, lub z opieką nad nimi.
  5. Pod oświadczeniami składanymi pod rygorem odpowiedzialności karnej składa się oświadczenie o następującej treści: Jestem świadomy/a odpowiedzialności karnej za złożenie fałszywego oświadczenia. Oświadczenie to zastępuje pouczenie organu o odpowiedzialności karnej za złożenie fałszywego oświadczenia.
  6. Każdy nowo przyjęty pracownik zapoznaje się z zapisami Polityki Ochrony Dzieci, co potwierdza składając stosowne oświadczenie w formie pisemnej.

 

ROZDZIAŁ 3

Zasady zapewniające bezpieczne relacje między wychowankiem a pracownikiem przedszkola, w tym zachowania niedozwolone wobec wychowanków

 

  1. Dziecko ma prawo do bezpiecznych i profesjonalnych relacji z pracownikami przedszkola, co oznacza, że reakcje werbalne i fizyczne pracownika wobec dziecka są pozbawione cech przemocy, zawsze adekwatne do sytuacji i uzasadnione.
  2. Pracownicy zwracają się do dzieci po imieniu, a jeżeli jest to konieczne mogą dodatkowo używać nazwiska. Dziecko ma prawo wiedzieć, jak nazywa się nauczyciel lub inny pracownik przedszkola.
  3. Pracownik chroni dane osobowe i wizerunek dziecka i nie może ujawniać informacji o nim osobom nieuprawnionym. Dotyczy to w szczególności sytuacji rodzinnej, ekonomicznej, medycznej, opiekuńczej i prawnej. Dziecko ma prawo do prywatności, a jeżeli konieczne jest odstąpienie od tej zasady, żeby chronić dziecko, należy mu to wyjaśnić.
  4. Dziecko ma prawo do rozumienia decyzji podejmowanych w jego sprawie. Pracownik podejmując decyzje dotyczące dziecka informuje go o powodach ich podjęcia i słucha jego oceny sytuacji. Metody dyscyplinowania dziecka muszą być odpowiednio dobrane do jego wieku, rozwoju i adekwatne do sytuacji.
  5. Zachowania pracownika nie mogą mieć cech przemocy fizycznej. Stanowcze interwencje wobec dziecka prowadzone w bezpośrednim kontakcie fizycznym są dopuszczalne
    w sytuacjach:
  • zagrożenia życia, w tym w sytuacji konfliktów pomiędzy dziećmi (rozdzielenie zwaśnionych, przytrzymanie, obezwładnienie)
  • działania z zakresu pomocy przedmedycznej (działania ratunkowe związane
    z udzieleniem pierwszej pomocy)
  • zagrożenia lub paniki spowodowanej czynnikami zewnętrznymi (pożar, intensywne zjawiska atmosferyczne, niebezpieczne zachowania osób trzecich, inne w sytuacji zagrożenia życia)
  1. W sytuacjach wymagających czynności pielęgnacyjnych i higienicznych wobec dziecka, należy unikać innego niż niezbędny kontaktu fizycznego z dzieckiem. Dotyczy to zwłaszcza pomagania dziecku w ubieraniu i rozbieraniu, jedzeniu, myciu, i w korzystaniu z toalety oraz:
  • pomoc dziecku z orzeczeniem w czynnościach higienicznych jeśli sytuacja tego wymaga;
  • pomoc dziecku z orzeczeniem w spożywaniu posiłków;
  • pomoc dziecku z orzeczeniem w poruszaniu się po placówce;
  • pomoc innym dzieciom w nagłych wypadkach (np. wymioty, problemy zdrowotne)
  1. Należy zadbać o to, aby w każdej z czynności pielęgnacyjnych i higienicznych asystowała inna osoba z instytucji.
  2. W komunikacji z dziećmi pracownik zachowuje cierpliwość i szacunek, co oznacza,
    że słucha ich i udziela im odpowiedzi adekwatnych do sytuacji, ich wieku i poziomu rozwoju.
  3. Niedozwolone są zachowania pracownika noszące znamiona:
  • przemocy psychicznej, której skutkiem jest wywołanie u dziecka poczucia odrzucenia, obniżenie godności i własnej wartości poprzez zachowania wobec niego takie jak: umniejszanie, wyśmiewanie, zawstydzanie, lekceważenie, izolowanie, obwinianie, oskarżanie, krytykowanie i inne godzące w godność i wartość ucznia;
  • przemocy werbalnej, która nacechowana jest agresja wzbudzającą u dziecka lęk
    i wstyd poprzez zachowania wobec niego takie jak krzyk, wyzywanie, przezywanie, grożenie, przeklinanie, przedrzeźnianie;
  • przemocy fizycznej, która wiąże się z naruszeniem nietykalności ciała dziecka,
    w szczególności poprzez, bicie, szarpanie, popychanie, rzucanie przedmiotami należącymi do dziecka, kopanie, ciągnięcie za włosy/uszy, zmuszanie do przebywania w niewygodnej pozycji, lub zmuszanie do zjedzenia/połknięcia czegoś i inne działania sprawiające ból.
  1. Niedozwolonym jest, by pracownik nawiązywał jakiekolwiek relacje romantyczne i seksualne z dzieckiem, w tym flirt słowny, dwuznaczny żart, wyzywające spojrzenie, erotyczny dotyk, obcowanie płciowe i inne czynności o charakterze seksualnym.
  2. Kontakt z dziećmi uczęszczającymi do przedszkola powinien odbywać się wyłącznie
    w godzinach pracy i dotyczyć celów edukacyjnych lub wychowawczych.

a)     pracownikom nie wolno zapraszać dzieci do swojego miejsca zamieszkania, ani spotykać się z nimi poza godzinami pracy. Obejmuje to także kontakty
z rodzicami/opiekunami dzieci poprzez prywatne kanały komunikacji (prywatny telefon, e-mail, komunikatory, profile w mediach społecznościowych)

b)    właściwą formą komunikacji jest kontakt z rodzicami lub opiekunami prawnymi dzieci poprzez kanały ustalone (e-mail, telefon służbowy)

c)     jeśli zachodzi konieczność spotkania z dziećmi poza godzinami pracy, rodzice/opiekunowie prawni dzieci muszą wyrazić zgodę na taki kontakt

d)    utrzymywanie relacji towarzyskich lub rodzinnych (jeśli dzieci i rodzice/opiekunowie dzieci są osobami bliskimi wobec pracownika) wymaga zachowania poufności wszystkich informacji dotyczących innych dzieci, ich rodziców oraz opiekunów

e)     gdy zaistnieje potrzeba założenia konta grupowego na komunikatorze czy profilu
w mediach społecznościowych – jest to możliwe za zgodą dyrekcji placówki. Założone konta służą wyłącznie do przesyłania informacji związanych z procesem edukacyjno – wychowawczym.

  1. Osobą odpowiedzialną za przyjmowanie zgłoszeń o niedozwolonych zachowaniach
    pracowników jest koordynator ds. ochrony dzieci przed krzywdzeniem. Zgłoszenia
    przyjmowane są w trybie określonym w Rozdziale V – „Osoby odpowiedzialne
    za przyjmowanie zgłoszeń o zdarzeniach zagrażających dzieciom”.
  2. Tryb udzielenia wsparcia dzieciom, wobec których stwierdzono niedozwolone
    zachowanie pracownika, określa Rozdział VI– „Zasady i procedura podejmowania interwencji w sytuacji podejrzenia krzywdzenia lub posiadania
    informacji o krzywdzeniu dziecka.”

 

 

ROZDZIAŁ 4

Wymogi dotyczące bezpiecznych relacji między dziećmi a w szczególności zachowania niedozwolone dzieci

 

  1. W celu wykluczenia przemocy rówieśniczej, przedszkole monitoruje relacje między dziećmi, a w ramach działań profilaktycznych realizuje programy nakierowane na promowanie pozytywnych wartości, kultury dialogu i wzmacniania kompetencji społecznych.    
  2. Pedagog specjalny zobowiązany jest do systemowego badania relacji rówieśniczych dzieci ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, pełni nadzór nad ich adaptacją w środowisku przedszkolnym, a także prowadzi interwencje profilaktyczne i zaradcze w obszarze agresji rówieśniczej z udziałem dzieci ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi.
  3. Wychowawcy są zobowiązani monitorować relacje rówieśnicze w przydzielonym im oddziale i reagować na każdy przypadek narastającej wiktymizacji, czyli procesu stawania się ofiarą przez dziecko na skutek przemocowych oddziaływań rówieśników
  4. Za przemoc rówieśniczą w przedszkolu uznaje się wszelkie nieprzypadkowe akty godzące
    w wolność osobistą dziecka prowadzące do fizycznej i psychicznej szkody, wykraczające poza społeczne zasady wzajemnych relacji.
  5. W przedszkolu obowiązuje zasada, że krzywdzone dziecko ma prawo oczekiwać pomocy ze strony społeczności przedszkolnej, a reagowanie na czyjąś krzywdę nie jest ani skarżeniem, ani donosicielstwem, ale moralnym obowiązkiem każdego dziecka i pracownika. Dzieci znają konsekwencje zdrowotne przemocy jaką ponosi ofiara i wiedzą, że każda reakcja obronna jest ważna.
  6. Dzieci są uczone konstruktywnej wolnej od agresji reakcji na przemoc rówieśniczą.

7.     Za niedozwolone zachowania pomiędzy dziećmi, uznaje się:

  • wyśmiewanie, przezywanie i rozpowszechnianie upokarzających informacji, złośliwe komentarze, w szczególności na temat wyglądu;
  • izolowanie lub wykluczanie dziecka z grupy;
  • bicie, kopanie, szarpanie, zadawanie bólu;
  • niszczenie lub zabór własności,
  • zmuszanie do wykonywania określonych czynności, groźby, szantaż emocjonalny;
  • inne, niespecyficzne formy przemocy odczuwane przez ofiarę jako krzywdzące.
  1. W przedszkolu obowiązuje zasada reagowania na każde zdarzenie zachowania dziecka uznanego jako niedozwolone.
  2. Dziecko, które jest świadkiem niedozwolonego zachowania innego dziecka i nie czuje się na siłach by go powstrzymać, ma obowiązek jak najszybciej zgłosić to zdarzenie do obecnego
    w pobliżu nauczyciela lub innego pracownika szkoły.
  3. Pracownicy przedszkola mają obowiązek reagować na każde zdarzenie niedozwolonego zachowania dziecka.
  4. Osobą odpowiedzialną za przyjmowanie zgłoszeń o niedozwolonych zachowaniach dzieci jest koordynator ochrony dzieci przed krzywdzeniem w trybie określonym w Rozdziale V – „Osoby odpowiedzialne za przyjmowanie zgłoszeń o zdarzeniach zagrażających wychowankom.”
  5. Tryb udzielenia wsparcia dzieciom będącym ofiarami niedozwolonego zachowania dziecka lub grupy dzieci, określa Rozdział VI - „Zasady i procedura podejmowania interwencji
    w sytuacji podejrzenia krzywdzenia lub posiadania informacji o krzywdzeniu dziecka”.

 

ROZDZIAŁ 5

Osoby odpowiedzialne za przyjmowanie zgłoszeń o zdarzeniach zagrażających dzieciom

 

  1. Koordynatorem ochrony dzieci przed krzywdzeniem jest osoba na stanowisku pedagoga specjalnego, zwana dalej „koordynatorem”. W przypadku nieobecności koordynatora jego obowiązki pełni osoba na stanowisku psychologa lub dyrektor/wicedyrektor.
  2. Obowiązkiem koordynatora jest przyjmowanie zgłoszeń o zdarzeniach wskazujących na podejrzenie krzywdzenia dziecka w formie ustnej lub pisemnej.
  3. W przypadku gdy w zdarzeniu uczestniczy dziecko ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, w rozpoznaniu i kwalifikacji zdarzenia uczestniczy pedagog specjalny.
  4. Uprawnionym do zgłoszenia podejrzenia krzywdzenia dziecka jest każdy kto powziął taką informację, a pracownicy mają obowiązek zgłoszenia każdego zdarzenia o cechach przemocy.
  5. Pracownik, który był świadkiem krzywdzenia dziecka lub powziął informację o krzywdzeniu dziecka i nie zgłosił tego zdarzenia koordynatorowi podlega odpowiedzialności dyscyplinarnej za naruszenie obowiązków pracownika.
  6. Bezpośrednie nagłe zdarzenia należy zgłaszać jak najszybciej, bezpośrednio do koordynatora w formie ustnej. Inne zdarzenia wymagające rozpoznania można kierować w formie ustnej
    w trakcie dyżuru koordynatora w jego gabinecie lub bezpośrednio do dyrektora.
  7. Istnieje możliwość pisemnego zgłoszenia o zdarzeniu poprzez wysłanie wiadomości na pocztę elektroniczną przedszkola oraz za pośrednictwem poczty tradycyjnej. Wówczas zgłoszenie zdarzenia należy adresować do: Koordynatora ochrony dzieci przed krzywdzeniem w Przedszkolu nr 10, ul. św. Józefa 9, 44-200 Rybnik.
  8. Zgłoszenie powinno zawiera zwięzły opis sytuacji dziecka wraz z podaniem imienia
    i nazwiska osoby zgłaszającej.
  9. Niezależnie od formy przyjęcia zgłoszenia, koordynator dla każdego zdarzenia sporządza „Protokół interwencji w ochronie dziecka”, którego wzór stanowi załącznik nr 1 do standardów.

 

ROZDZIAŁ 6

Zasady i procedura podejmowania interwencji w sytuacji podejrzenia krzywdzenia lub krzywdzenia dziecka

 

  1. W przypadku gdy pracownik w toku bieżącej pracy rozpozna zdarzenie wskazujące na krzywdzenie dziecka ma obowiązek podjąć działania wg procedury trzech kroków:
  • zabezpiecza dziecko przed potencjalnym sprawcą przemocy
  • zabezpiecza dowody przemocy i niezwłocznie zgłasza zdarzenie koordynatorowi
  • pozostaje do dyspozycji koordynatora tak długo jak jest to potrzebne dla zabezpieczenia dowodów i potrzeb dziecka oraz sporządzenia dokumentacji zdarzenia.
  1. W przypadku gdy pracownik w toku bieżącej pracy rozpozna objawy wskazujące na przemoc w rodzinie, w tym przemoc polegającą na zaniedbaniu środowiskowym ma obowiązek zgłosić sprawę do koordynatora. Jeżeli w sprawie są dowody pracownik zobowiązany jest je zabezpieczyć i przekazać koordynatorowi.
  2. Protokół interwencji w ochronie dziecka wszczyna postępowanie wyjaśniające,
    w sprawie, które prowadzi i dokumentuje koordynator.
  3. W ramach postępowania wyjaśniającego zdarzenia, koordynator ma prawo przeprowadzać rozmowy z pracownikami przedszkola, dziećmi i rodzicami oraz sporządzać z nich notatki służbowe, zbierać dowody rzeczowe, w tym nagrania dźwiękowe, fotografie, filmy, oraz nagrania z monitoringu.
  4. W ramach kwalifikacji zdarzenia koordynator ma prawo konsultować się ze specjalistami
    i ekspertami niebędącymi pracownikami szkoły. Korzystając z pomocy instytucji i osób zewnętrznych koordynator zobowiązany jest przestrzegać ochrony danych i wizerunku dzieci.
  5. Postępowanie wyjaśniające ma na celu zebranie dowodów w celu zakwalifikowania zdarzenia i stwierdzenia:

·       w postepowaniu wyjaśniającym ustalono, że zdarzenie miało charakter incydentu
i przekazano sprawę do wychowawcy

  • w postepowaniu wyjaśniającym rozpoznano podejrzenie przemocy definiowanej jako krzywdzenie dziecka
  • w postepowaniu wyjaśniającym rozpoznano przemoc definiowaną jako krzywdzenie dziecka.
  1. Postępowanie wyjaśniające powinno zostać zakończone jak najszybciej – bez zbędnej zwłoki.
  2. Dziecko, który zostało objęte ochroną przed krzywdzeniem jest z tego tytułu objęte wsparciem w ramach pomocy psychologiczno-pedagogicznej w zakresie adekwatnym do rozpoznanej sytuacji.
  3. Przedszkole obejmuje także wsparciem w ramach pomocy psychologiczno-pedagogicznej dzieci, które były świadkami zdarzenia zakwalifikowanego jako rozpoznana przemoc.
  4. Przedszkole obejmuje także wsparciem w ramach pomocy psychologiczno-pedagogicznej dzieci, które w danym zdarzeniu zostały zakwalifikowane jako sprawcy przemocy.
  5. Tryb wspierania dzieci będących ofiarami, świadkami i sprawcami przemocy odbywa się
    w ramach pomocy psychologiczno-pedagogicznej udzielanej w przedszkolu na podstawie odrębnych przepisów.
  6. W przypadku gdy ofiarą, świadkiem lub sprawcą przemocy jest niepełnosprawne dziecko, koordynator w rozpoznaniu i kwalifikacji sprawy konsultuje się z przedszkolnym pedagogiem specjalnym.
  7. Koordynator informuje o zdarzeniu rodziców ofiary przemocy, a w przypadku, gdy sprawcą przemocy było dziecko lub grupa dzieci, także rodziców sprawców przemocy. Informacja
    o zdarzeniu przekazywana jest w obecności psychologa.

 

ROZDZIAŁ 7

Procedury i osoby odpowiedzialne za składanie zawiadomień o podejrzeniu popełnienia przestępstwa na szkodę dziecka

 

  1. W przypadku gdy u dziecka objętego ochroną, stwierdza się, że jego życie jest zagrożone lub grozi mu ciężki uszczerbek na zdrowiu, koordynator za zgodą dyrektora lub sam dyrektor,
    a w przypadku gdy jest potrzeba natychmiastowego działania każdy pracownik obecny przy zdarzeniu niezwłocznie informuje policję i pogotowie ratunkowe, dzwoniąc pod numer 112 lub 998. Kolejne kroki postępowania w tej sytuacji leżą w kompetencjach ww. instytucji.
    W takiej sytuacji przedszkole obejmuje skrzywdzone dziecko i jego rodziców pomocą psychologiczno-pedagogiczną.
  2. W przypadku gdy w sprawie dziecka objętego ochroną zachodzi podejrzenie
    o popełnieniu przestępstwa na szkodę tego dziecka, koordynator za zgodą dyrektora lub sam dyrektor składa zawiadomienie na policję lub do prokuratury. W przypadku gdy sprawcą krzywdzenia dziecka jest pracownik przedszkola, dyrektor dodatkowo podejmuje decyzje kadrowe adekwatne do oceny zdarzenia.
  3. W przypadku gdy w sprawie dziecka objętego ochroną zachodzi prawdopodobieństwo, że sprawcami krzywdzenia dziecka są rodzice, koordynator za zgodą dyrektora lub sam dyrektor powiadamia policję, sąd rodzinny, ośrodek pomocy społecznej, a także przewodniczącego lokalnego zespołu interdyscyplinarnego w celu wszczęcia procedury Niebieskiej Karty.

 

 

ROZDZIAŁ 8

Zasady ochrony wizerunku dziecka

 

  1. Przedszkole zapewnia najwyższe standardy ochrony danych osobowych dzieci zgodnie
    z obowiązującymi przepisami prawa.
  2. Przedszkole, uznając prawo dziecka do prywatności i ochrony dóbr osobistych, zapewnia ochronę wizerunku dziecka.
  3. Pracownik przedszkola jest uprawniony do przetwarzania danych osobowych dziecka
    i udostępnienie tych danych w ramach zespołu interdyscyplinarnego powołanego w trybie ustawy z dnia 29 lipca 2005r. o przeciwdziałaniu przemocy w rodzinie (D.U.2005 Nr 180 poz. 1493) lub w zakresie niezbędnym dla realizacji zadań i obowiązków organów sprawujących nadzór pedagogiczny i organów prowadzących określonych w art. 30a ustawy Karta Nauczyciela.
  4. Pracownik przedszkola jest obowiązany do zachowania w poufności informacji o dziecku uzyskanych w związku z pełnioną funkcją, dotyczącą zdrowia, potrzeb rozwojowych
    i edukacyjnych, możliwości psychofizycznych, orientacji seksualnej, pochodzenia rasowego lub etnicznego, przekonań religijnych lub światopoglądowych.
  5. W przypadku zagrożenia zdrowia dziecka lub jeśli rodzic/opiekun prawny wyrazi zgodę na ujawnienie określonych informacji albo jeśli przewidują to przepisy szczególne, pracownik przedszkola może ujawnić informacje o dziecku opisane w punkcie 4.
  6. Pracownikowi przedszkola nie wolno umożliwiać przedstawicielom mediów utrwalania wizerunku dziecka (filmowanie, fotografowanie) na terenie przedszkola bez pisemnej zgody rodzica lub opiekuna prawnego dziecka.
  7. Upublicznienie przez pracownika przedszkola wizerunku dziecka utrwalonego
    w jakiejkolwiek formie (fotografia, nagranie audio-wideo) wymaga pisemnej zgody rodzica lub opiekuna prawnego dziecka.
  8. Rejestrowanie wizerunku dziecka użyte jest wyłącznie w celach promocyjnych przedszkola
    i umieszczane na uzgodnionych z opiekunami stronach i komunikatorach lub lokalnej prasy.
  9. Dzielenie się zdjęciami i filmami z aktywności dzieci służy poznawaniu sukcesów dzieci, dokumentowaniu działań dydaktycznych i promocji przedszkola w środowisku lokalnym.
  10. Jeżeli wizerunek dziecka stanowi jedynie szczegół całości, takiej jak: zgromadzenie, krajobraz, publiczna impreza, zgoda rodzica lub opiekuna prawnego na utrwalanie wizerunku dziecka nie jest wymagana.

 

 

ROZDZIAŁ 9

Zasady dostępu dzieci do internetu

 

  1. Placówka, zapewniając dzieciom dostęp do internetu, jest zobowiązana podejmować działania zabezpieczające dzieci przed dostępem do treści, które mogą stanowić zagrożenie dla ich prawidłowego rozwoju.
  2. Na terenie przedszkola dostęp dziecka do internetu możliwy jest pod nadzorem nauczyciela na zajęciach z wykorzystaniem zasobów multimedialnych (tablet, komputer, ekran multimedialny, tablica multimedialna).
  3. W przypadku dostępu realizowanego pod nadzorem nauczyciela przedszkola, ma on obowiązek informowania dzieci o zasadach bezpiecznego korzystania z internetu.
  4. W miarę możliwości nauczyciele biorą udział w projektach i kampaniach edukujących na temat bezpieczeństwa korzystania z internetu (Sieciaki, Bezpieczne dzieci w sieci, itp.) Nauczyciel przeprowadza z dziećmi cykliczne pogadanki (przed zajęciami wykorzystującymi zasoby multimedialne) dotyczące bezpiecznego korzystania z internetu.
  5. Przedszkole zapewnia dostęp do materiałów edukacyjnych, dotyczących bezpiecznego korzystania z internetu (uzyskanych w ramach uczestnictwa w kampaniach i projektach edukacyjnych)
  6. Prócz wymienionych w pkt.2 sytuacji korzystania z urządzeń multimedialnych, dzieci
    w przedszkolu nie mają możliwości samodzielnego i swobodnego dostępu do treści znajdujących się w internecie.

 

ROZDZIAŁ 10

Sposób dokumentowania i zasady przechowywania ujawnionych lub zgłoszonych zdarzeń zagrażających dobru wychowanka

 

  1. Zdarzenia zakwalifikowane w protokole interwencji jako incydent wprowadza się do rejestru zdarzeń i przekazuje do wychowawcy w celu obserwacji i zaplanowania działań wychowawczych.
  2. Dla każdego zdarzenia zakwalifikowanego jako podejrzenie krzywdzenia dziecka lub krzywdzenie dziecka, koordynator zakłada teczkę ochrony dziecka przed krzywdzeniem
    o numerach kancelaryjnych 435, która zawiera:

a)     protokół interwencji w ochronie dziecka;

b)    dokumentację postępowania wyjaśniającego zdarzenie;

c)     korespondencję z organami zewnętrznymi w sprawie;

d)    dokumentację zapoznania rodziców z materiałem zebranym w sprawie dziecka;

e)     inną dokumentację wytworzoną na potrzeby ochrony dziecka.

  1. Koordynator prowadzi rejestr zdarzeń o charakterze przemocy o numerach kancelaryjnych 435 na każdy rok szkolny odrębnie, którego wzór stanowi załącznik nr 2 do standardów.
  2. Zgodnie z instrukcją kancelaryjną teczka ochrony wychowanka przed krzywdzeniem przechowywana jest 10 lat.

 

ROZDZIAŁ 11

Zasady przeglądu i aktualizacji standardów

 

  1. Koordynator raz na dwa lata przeprowadza ankietę wśród pracowników, rodziców, która ma za zadanie dać informację o ocenie skuteczności standardów ochrony dzieci w przedszkolu. Ankietę przeprowadza się najpóźniej w kwietniu, a jej wyniki prezentuje się w sprawozdaniu koordynatora, o którym mowa w ust. 2.
  2. Koordynator na posiedzeniu rady pedagogicznej podsumowującej rok szkolny przedstawia sprawozdanie z realizacji standardów ochrony dzieci przed krzywdzeniem, w tym ocenę skuteczności podejmowanych działań i wnioski do aktualizacji standardów.
  3. Sprawozdanie, o którym mowa w ust.1 zawiera następujące informacje:

a)     liczba zdarzeń i forma zgłoszenia;

b)    liczba zdarzeń, które zakwalifikowano jako podejrzenie krzywdzenia dziecka
z podziałem na rodzaj przemocy (fizyczna, psychiczna, seksualna, zaniedbanie) oraz kategoria sprawcy (pracownik, dziecko/grupa dzieci, rodzic);

c)     liczba zdarzeń, które zakwalifikowano jako krzywdzenie dziecka z podziałem na rodzaj przemocy (fizyczna, psychiczna, seksualna, zaniedbanie) oraz kategoria sprawcy (pracownik, dziecko/grupa dzieci, rodzic);

d)    informacja, ile spraw przedszkole prowadzi samodzielnie a ile zostało skierowanych do instytucji zewnętrznych i jakich

e)     ocena skuteczności przedszkola w zakresie profilaktyki wykrywania zdarzeń krzywdzenia wychowanka na podstawie wyników ankiety, o której mowa w pkt. 1.

  1. Rada Pedagogiczna po wysłuchaniu sprawozdania, o którym mowa w pkt.3 może sformułować wnioski do działań wychowawczo-profilaktycznych ukierunkowanych na eliminowanie zjawisk przemocy w przedszkolu oraz zmian w standardach.

 

ROZDZIAŁ 12

Zakres kompetencji osoby odpowiedzialnej za przygotowanie pracowników przedszkola do stosowania standardów, zasady przygotowania pracowników do ich stosowania oraz sposób dokumentowania tej czynności

 

  1. Przygotowanie pracowników przedszkola do stosowania „Standardów ochrony małoletnich w Przedszkolu nr 10 w Rybniku” odbędzie się w formie obowiązkowego szkolenia dla pracowników, na które składa się:
  • prezentacja przyjętych standardów i wyjaśnienie zasady ich stosowania
    w przedszkolu;
  • instruktaż rozpoznawania przemocy i reagowania na nią;
  • zapoznanie pracowników z ewidencją i dokumentacją zdarzeń.
  1. Obecność na szkoleniu, o którym mowa w pkt. 1 pracownik odnotowuje na liście obecności własnoręcznym podpisem. Każdy pracownik uczestniczący w szkoleniu otrzymuje materiały szkoleniowe.
  2. Pracownik nieobecny na szkoleniu, o którym mowa w pkt. 1 i 2 i usprawiedliwiony może odbyć indywidualne szkolenie przeprowadzone przez koordynatora ochrony uczniów przed krzywdzeniem. Uczestnik indywidualnego szkolenia otrzymuje materiały szkoleniowe.
  3. Za przygotowanie szkoleń o których mowa w pkt. 1-3 i ich organizację odpowiada koordynator ochrony dzieci przed krzywdzeniem oraz dyrektor przedszkola.
  4. Koordynator ma prawo organizować spotkania zespołowe i ogólne pracowników w celu zapoznania ich z nowymi informacjami dotyczącymi ochrony dzieci, w tym w szczególności:
  • zmianami w „Standardach ochrony małoletnich w Przedszkolu nr 10 w Rybniku” ;
  • aktualnymi zagrożeniami przemocy w środowisku przedszkolnym w celu wzmożenia nadzoru nad poszczególnymi dziećmi lub grupą dzieci;
  • zapoznania pracowników z nowymi technikami rozpoznawania przejawów przemocy i reagowania na nie.
  1. Koordynator ma obowiązek przeszkolić każdego nowo zatrudnionego pracownika w zakresie ochrony dzieci przed krzywdzeniem.
  2. Koordynator ma prawo wnioskowania o dodatkowe szkolenia pracowników pogłębiające ich wiedze i umiejętności z zakresu rozpoznawania przemocy, reagowania na zdarzenia
    i wspierania dzieci doświadczonych przemocą i sprawców przemocy.

 

ROZDZIAŁ 13

Zasady i sposób udostępniania rodzicom i uczniom standardów do zaznajomienia się z nimi
i ich stosowania

 

  1. „Standardy ochrony małoletnich w Przedszkolu nr 10 w Rybniku” są opublikowane
    w pełnej wersji dla rodziców i nauczycieli, w terminie do 14 sierpnia 2024 r. na stronie internetowej przedszkola, a także dostępne w przedszkolu w wersji papierowej.
  2. Standardy ochrony małoletnich w wersji skróconej i dostosowanej do wieku dzieci i specyfiki przedszkola, są dostępne w przedszkolu w terminie do 14 sierpnia 2024 r.
  3. Wychowawcy odpowiedzialni są za zaznajomienie swoich wychowanków i ich rodziców ze „Standardami Ochrony Małoletnich w Przedszkolu nr 10 w Rybniku”. Rodzic potwierdza fakt zaznajomienia się z dokumentem, swoim podpisem na zbiorczej liście poszczególnego oddziału.

 

 

docx
plik docx - 22.8 KB
docx
plik docx - 18 KB